FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/07/2014

Arv blandat med gemensamma medel

Hej Jag och min fru är gift sedan 27 år tillbaka. Nu ska vi skilja oss, allt vi har är gemensam. Hon har arvt ca 200000 kr från sin far. De pengarna är blandat med gemensamma pengar. Nu vill hon sina pengar (200000 kr). De pengarna ska tas från totalt gemensamma pengar innan delningen eller ska först delas sen ska jag betala henne 200000kr från min del? Den andra alternativet går inte ihop för mig. Kan ni vänligen förklara hur man betala hennes arv? Mvh Hasse

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga

Regler om makar egendom finns i äktenskapsbalken (ÄktB) 7 kap. 1§ som stadgar att all egendom som makarna äger är giftorättsgods i den mån det inte utgör enskild egendom. Egendom kan vara enskild genom att ett arv eller en gåva villkoras med att den ska utgöra enskild egendom vid en skilsmässa, se ÄktB 7 kap. 2§. Av din fråga framgår inte om din frus arv var enskild egendom eller inte- utgjorde arvet inte enskild egendom kommer det inräknas med övrigt giftorättsgods och sedan delas lika mellan er.

Om din frus arv är hennes enskilda egendom ska det undantas från giftorättsgodset och inte ingå i bodelningen. Dock finns ett problem, om arvet är din frus enskilda egendom är pengarna från hennes arv blandade med gemensamma pengar. Således måste hon kunna visa vilka pengar på det gemensamma kontot som är hennes arv, se HD:s avgörande NJA 1992 s. 773 (https://lagen.nu/dom/nja/1992s773). Om din fru inte kan bevisa vilka pengar som utgör hennes arv, är hela behållningen på det gemensamma kontot att se som giftorättsgods och kommer således att delas lika mellan er.

Jag hoppas du fått svar på din fråga

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare