Arv av stuga

Hej!

Min make och jag har två gemensamma barn och min man har två barn sedan tidigare äktenskap.

Vi har en stuga som står på min man. Min mans önskan är att om någon av oss dör så ska stugan tillFalla alla fyra barnen med lika stor del. Dvs 25% var.

Går detta att skriva utan att det är enskild egendom. Jag vill inte att det blir enskild egendom för då får jag inget vid ev skilsmässa eller försäljning.

Hur kan vi göra?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om någon av makarna dör i ett äktenskap ärver den andre den bortgångne. Arvet består av makarnas gemensamma tillgångar ex. gemensamma bostad, möbler mm. se 9 kap. 1 § Äktenskapsbalken, se även 10 kap. för vad som mer specifikt ingår. Om ni nu äger stugan tillsammans kommer du ärva den om din make går bort före dig. Om den ska tillfalla barnen direkt ska ett testamente upprättas och barnen ska ärva den som enskild egendom. Om de ska få den först efter er bådas bortgång behövs inget testamente och barnen kommer få 25 % vardera.

Det som krånglar till det lite är särkullbarnen (din mans barn från tidigare äktenskapet). De kan vid din makes död kräva ut sitt arv direkt, se 3 kap. 1 § Ärvdabalken. Det kan inte era gemensamma barn. Dock kan särkullbarnen välja att avstå från att ta ut sitt arv till förmån för den efterlevande maken, men har då rätt att ta ut sitt arv när båda makarna är borta, 3 kap. 9 § Ärvdabalken.

Svaret är alltså nej om de ska ärva direkt efter dig eller din makes bortgång. Barnen kommer oavsett ärva efter er bådas bortgång. Men särkullbarnen kommer få direkt tillgång till 25 % av din makes arv när denne dör. Du kommer få ärva 75 % av din makes giftorättsgods, se 3 kap. 1 § 2st. Ärvdabalken.

Hoppas du är nöjd med svaret! Annars är du välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster!

Vänliga hälsningar,

Greta ApelmanRådgivare