FrågaSKATTERÄTTÖvrigt20/09/2016

Artistskatt (A-SINK)

Vad innebär artistskatt och hur ska man som fotbollsspelare göra för att få denna skattprocent?

Lawline svarar

Hej!

"Artistskatt" refererar till Lag (1991:586) om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta (även kallat A-SINK). "Artistskatten" är i Sverige en skatt som betalas av artister eller idrottare bosatta utanför Sverige och utgör 15% av den skattepliktiga inkomsten.

Skattskyldighet för A-SINK inträder om ersättningen till artisten gäller för publikframträdande i Sverige, och den som får ersättningen vistas i Sverige mindre än sex månader. För att få tillgång till artistskatten ska alltså artisten/idrottaren bevisa att denne inte har "fast anknytning" till Sverige. Med "fast anknytning" till Sverige menar Skatteverket att artisten/idrottaren inte arbetar längre i Sverige än 6 månader.

För att besvara din fråga krävs det alltså att man är en internationell fotbollsspelare som får ersättning för ett publikt framträdande och att vistelsen i Sverige inte varar längre än 6 månader för att få tillgång till A-SINK.

Hoppas detta besvarat din fråga!

Adrian NylénRådgivare