FrågaEKONOMIÖvrigt09/08/2017

Artisten ställde in - hur får jag tillbaka handpenningen?

Jag anlitade en känd artist för en spelning på mitt bröllop. Betalade hälften i handpenning men sen fick han avboka för det dök upp en annan viktig spelning för honom. Fått tillbaka 1/5 av handpenningen efter tjat i flera månader. Han säger han inte kan ge mig resten än. Har allt som bevis i skrivande form. Vad kan jag göra för att få resten av mina pengar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det låter på din fråga som att ni inte har avtalat om när återbetalning av handpenningen ska ske vid utebliven spelning. Jag uppfattar det därför som att din fordran har förfallit till betalning.

Eftersom fordran är förfallen till betalning kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om ett betalningsföreläggande. På Kronofogdemyndighetens hemsida hittar du all information du behöver om hur ett betalningsföreläggande går till (se här).

Lycka till!

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare