FrågaSKATTERÄTTÖvrigt28/02/2018

Arrendera från eget bolag utan förmånsbeskattning

Hej!

Undrar lite över arrende. Vi är tre delägare i ett bolag och bolaget äger en jordbruksfastighet. På denna fastighet finns ett antal stugor från 30-talet i varierande skick. För att inte bli förmånsbeskattade funderar vi nu på om vi skulle arrendera varsin stuga. Vi använder dessa stugor privat ibland.

Är det möjligt att arrendera från sitt eget bolag?

Hur låg arrendekostnad kan vi sätta?

Mvh Undrande

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är möjligt att arrendera från sitt eget bolag då bolaget är en egen jurdisk person.
Enligt huvudregeln är alla förmåner en anställd får på grund av sin anställning skattepliktiga.
Sätts arrendekostnaden till ett marknadsmässigt pris och betalas med skattade pengar är det inte fråga om en förmån och ni kommer heller inte att bli förmånsbeskattade.

För att undvika att bli förmånsbeskattade så måste arrendekostnaden motsvara markandsvärdet, det vill säga vad en utomstående skulle få betala för en motsvarande stuga.

Hoppas att du fått svar på din fråga.

Vänligen,

David McKenzieRådgivare