FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt30/07/2015

ARN:s rekommendation

Hej

Jag har en tvist med ett aktiebolag, har fått ärendet prövat hos ARN och dom uppmanade aktiebolaget att dom skall ersätta mig.

Dock nu när beslutet har kommit så säger personen i fråga på aktiebolaget att han har avvecklat företaget och kommer inte följa ARN´sG beslut/rekommendation.

Kan jag göra något i detta fall?

Tänker mig t ex stämning via advokat eller liknande.

Lawline svarar

Hej!

Va trevligt att du vänder dig till oss här på Lawline och tack för din fråga.

Gällande Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer så är de precis vad det är rekommendationer. De lämnar således endast en rekommendation på hur konsumenten (du) och företaget bör lösa tvisten som uppsåt. De har tyvärr inte någon bindande juridisk verkan för företag och de är fria att inte följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Ifall du vill gå vidare med en skadeståndstalan i allmän domstol kan du göra det. Detta kan dock bli svårt om företaget är avvecklat. Du kan tyvärr i detta fall bara stämma själva juridiska personen (aktiebolaget) inte de fysiska personerna.

Jag beklagar att detta har hänt och hoppas på att en lösning ändå ska finnas.

Med vänliga hälsningar,

Sandra NordinRådgivare