FrågaARKIVÖvrigt13/12/2017

Arkivlagen och riktlinjer

Var hittar jag bestämmelser angående att journaler för personer födda dag 5, 15 och 25 ska sparas för evigt. Forskningssyfte. Jag har sökt i bl.a. Patientdatalagen men hittar ingen skrivning.

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline.

Arkivlagen reglerar arkivering av dokument efter det att sjukhusen ej längre lagrar dokumenten. Huvudregeln är att journaler skall sparas i 10 år efter sista anteckningen gjordes och mer om det kan du läsa på 1177s hemsida här.

Precis som du säger så finns det undantag för personer födda dag 5, 15 och 25 varje månad då dessa skall sparas för evigt. Detta är något som exempelvis hemvårdsförvaltningen i halmstad skriver i sina riktlinjer som du kan läsa här. Detta framgår av arkivlagen 16§ som säger att kommunen får meddela egna föreskrifter för att detaljreglera viss frågor. Regeringen får dock meddela föreskrifter som skall gälla för alla men med hänsyn till det kommunala självstyret undviker dem det.

Mitt tips till dig är att undersöka huruvida ansvarig myndighet för just din kommun har meddelat några föreskrifter som besvarar din fråga. Utan att veta vilket område du tillhör alternativt vilket område som journalen skall ha arkiverats i kan jag inte besvara din fråga till fullo.

Jag hoppas att givit dig vägledning i hur du skall finna svaret på din fråga och har du ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på info@lawline.se.

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare