FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt28/11/2015

Arkivering av domar

Hej! Jag har försökt söka reda på en Dom från 1988 eller möjligen 1989 gällande grovt Narkotikabrott Har kontaktat Riksarkivet och även Tingsrätten där den dömde då bodde- men alla säger att det inte finns hos de eftersom domen är så gammal? Snälla hjälp mig!

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej,

och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Du har sökt domen på de vanliga myndigheterna där domar förvaras. Dock har även Stockholms stadsarkiv och Malmö stadsarkiv domar från respektive tingsrätt – om det var av någon av dessa tingsrätter som hen blev dömd finns det en möjlighet att du hittar domen där.

Bästa hälsningar

Mattias OlssonRådgivare