Ärekränkning - förtal och förolämpning

Hej! Jag har en fråga gällande förtal/ärekränkning. Jag och mitt ex har en 3-årig son tillsammans. För 2år sen var jag otrogen mot honom och han har sedan dess bombarderat mig med elaka mail oh sms. Han har även vid flera tillfällen skrivit ut elaka kommentarer på facebook så att alla kunde läsa som jag genast tagit bort. Han säger att han vill att alla mina vänner ska veta vilket lögnaktigt luder jag är. Är det förtal eller ärekränkning?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Med brottet förtal avses att utpeka någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt, eller annars lämna uppgifter som är ägnade att utsätta denne för andras missaktning.

Vidare krävs att det har lämnats en uppgift om dig, och inte bara ett värdeomdöme, som är ägnad att och att den typiskt sett kan utsätta dig för omgivningens missaktning. Det finns inte något krav på att uttalandet får en större spridning bland allmänheten för att det skall räknas som förtal. Men det krävs att uppgiften lämnas till en utomstående person. När ditt ex har skrivit ut elaka kommentarer på Facebook kan det vara att se som förtal eftersom uppgiften då har lämnats till utomstående personer.

Ditt ex, som i detta fall lämnat uppgift, kan inte dömas för förtal om han varit skyldig att uttala sig eller om det annars med hänsyn till omständigheterna varit försvarligt att lämna uppgift i saken. Ditt ex måste i sådant fall visa att uppgiften som lämnats är sann eller att det finns skälig grund att tro att det är sant. Du däremot måste kunna visa att ditt ex har skrivit detta på Facebook i syfte att misskreditera dig.

Du skriver också att ditt ex har vänt sig till dig personligen via mejl och sms och då är det inte fråga om förtal eftersom någon uppgift inte lämnas till någon utomstående person. Däremot kan det var fråga om förolämpning vilket också är ett ärekränkningsbrott som är straffbart enligt brottsbalken 5 kap.

Det speciella med denna typ av brott är att det är ett målsägandebrott. Det innebär att du som målsägande måste väcka åtal och driva målet till skillnad från många andra mål som drivs av åklagaren. För att nå framgång med ett åtal krävs att du kan visa att förtal enligt de kriterier som ovan beskrivits är uppfyllda. Om domstolen anser att förtal föreligger är straffet böter och om du i samband med att åtalet väcks även yrkar på skadestånd finns det möjlighet att erhålla ett sådant vid en fällande dom.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare