Ärekränkning

Hej! Jag undrar om jag har utsatts för ärekränkning eller förtal och om jag kan göra någonting åt detta juridiskt. Saken är den att jag och min f.d sambo har genomgått en ganska tuff skilsmässa, där det initialt började med att han var otrogen. Inte bara en gång. Vi försökte med familjerådgivning, men insåg båda två att vi skulle gå skilda vägar. Jag träffade så småningom en ny kille och vi är nu gifta. Det har dock skett många påhopp från min f.d genom sms där han anklagar mig för att bara tänka på mig själv och inte på barnen. Han och hans mamma försökte även få till ett möte med min mamma (jag skulle inte få vara med), men hon avböjde. Då ringer min sambo till henne istället och öser ur sig en massa anklagelser.

Häromdagen fick jag ett låååångt mejl från min f.d svärmor där hon anklagar mig för att vara som ett "barn" och massor av andra saker vinklat till deras fördel, men det värsta, att jag varit otrogen under hela vårt förhållande. Helt på lösa grunder. Jag skulle tydligen ha legat med min dotters bästa väns pappa och ha haft sex med massa killar när jag var i Thailand på semester med min syster. Detta mejl skickar hon inte bara till mig utan även till min mamma och min syster! Jag känner mig otroligt kränkt av detta och har haft sömnproblem sedan dess. Min mamma som lider av lungsjukdomar kol och hjärtproblem har även hon mått dåligt. Får man verkligen göra så här? Jag har sparat sms och mejl

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Som jag har förstått din fråga är du intresserad av att veta huruvida din tidigare sambo och dennes mor (familj) har agera brottsligt.

Händelserna kan falla in under 5 kapitlet brottsbalken, ärekränkning, som du hittar https://lagen.nu/1962:700.

Det finns en bestämmelse i 5 kapitlet 3§ brottsbalken som reglerar förolämpningar. Situationen skall innebära att du blir sårad och att det är att klassificera som ett skymfligt beteende. Att du har blivit sårad av det som du ovan anger känns självklart och dessa förutsättningar kan anses uppfyllda.

Om all den kontakt som din tidigare sambo och dennes mor har tagit med dig enbart var ett uttryck av missnöje gentemot dig talar vi om en förolämpning. Men om berörda personer också har sagt det till andra (genom att de "baktalar" dig) kan det vara att anse som ett förtal som regleras i 5 kapitlet 1§ brottsbalken. Ett förtal är när någon utpekar någon så som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt för att utsätta denne för andras missaktning. Är sambon och dennes mor skyldig att uttala sig eller om det annars är försvarligt att uttala sig i den aktuella situationen och han/hon kan visa att uppgiften är sann eller att han/hon har skälig grund för den kan din tidigare sambo och dennes mor inte göra sig skyldiga till förtal. Han/hon kan dock ändå ha gjort sig skyldiga till en förolämpning.

Vad som gäller i din situation är att de båda berörda ärekränkningsbrotten är målsägandebrott. Det är därför du, eftersom du är målsägande, som måste väcka åtal och inte en åklagare. En åklagare kan väcka åtal om det av särskilda skäl är påkallat ur allmän synpunkt och om vissa andra situationer är för handen som räknas upp i 5 kapitlet 5§ 1 stycket brottsbalken.

Angivelse till åtal av målsäganden sker hos åklagare eller polismyndighet, se 20 kap 5 § rättegångsbalken som du hittar https://lagen.nu/1942:740. Problemet med målsägandebrott är svårigheten att få rätt i en rättegång eftersom bevisning kan vara svår att tillhandahålla. Det är lätt att det blir "ord mot ord". Du framförde dock att du har en del bevisning som kan åberopas och detta talar till din fördel. Jag vill dock uppmärksamma dig på att om du förlorar målet i rättegång så kommer du som part att behöva stå för både din egen och motpartens rättegångskostnader.

Observera att också 4 kapitlet 7§ brottsbalken, ofredande, kan komma att aktualiseras om handlingarna är av trakasserande art och du blir störd.

Det bästa att göra för din del är att kontakta de som behandlar dig som du har beskrivit i frågan och göra dem uppmärksamma på att detta är ett problem och att du vill att det skall sluta. Du är mycket välkommen att återkomma om du har fler frågor.

Hoppas att detta gav dig mer klarhet. Lycka till!

Vänligen,

Malin AndreassonRådgivare