FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 09/10/2013

Arbetstagares rätt till sina produkter

Hej! Jag har precis genomfört mitt exjobb på ett företag. Jag har inte skrivit på något som säger vem som äger exjobbet. Nu vill jag starta ett företag runt tekniken som jag har utvecklat. Finns det någon juridisk grund för att de ska ha äganderätt till det jag har gjort? Tack för svar!

Lawline svarar

Hej! Utan att veta vad det är som du har framställt kan jag säga följande. Du kan ha rätt till arbetet antingen för att det är ett upphovsrättsligt skyddat verk enligt lagen (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk, UpphL, eller en uppfinning enligt patentlagen (1967:837) och lagen (1949:345) om rätten till arbetstagares uppfinningar, AUL, se 1 § UpphL, respektive 2 § AUL. Du kan då fritt använda arbetet efter eget tycke. För att vara ett upphovsrättsligt skyddat verk eller en uppfinning måste det ha viss särprägel, men din frihet att använda arbetet gäller även om det inte är skyddat av dessa lagar.

Du skriver att du inte har skrivit på något, men din frihet att använda arbetet kan även regleras i det kollektivavtal som gäller på arbetsplatsen. Ett undantag gäller dessutom för datorprogram. Upphovsrätten till ett datorprogram, som skapas av en arbetstagare som ett led i hans arbetsuppgifter eller efter instruktioner av arbetsgivaren, övergår till arbetsgivaren, såvida inte något annat har avtalats, 40 a § UpphL. Observera att du har en skyldighet att anmäla en uppfinning till din arbetsgivare, vilken har rätt att köpa denna, 4-5 §§ AUL.

Till sist vill jag göra dig uppmärksam på att det i ditt anställningsavtal eller i kollektivavtalet på arbetsplatsen kan finnas en så kallad konkurrensklausul enligt vilken du inte får bedriva verksamhet som konkurrerar med arbetsgivaren under viss tid efter att din anställning upphört.

(Se Anställningsförhållandet, Källström och Malmberg, s. 237 ff.)

Lars BålmanRådgivare