FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/07/2014

Arbetstagare som muntligen blivit lovad en högre lön

Hej! Jag sommarjobbar just nu på XX och gjort i två dagar. Vi fick idag reda på lönen, 63,49kr i timmen. MEN de har sagt till mig och en annan i teamet att vi ska tjäna runt 18000kr totalt under 5 veckor med 92,50kr i timmen. Men med 63,49kr i timmen blir det bara 12698kr alltså 5302kr för lite. ÄR DET HÄR VERKLIGEN LAGLIGT? När vi skrev under avtalet så stod det inget om lönen nånstans utan det kom nu när vi jobbat i två dagar i ett litet fjuttigt kuvert, där dom ber om ursäkt och säger att det vart "fel" i skrivaren.

Lawline svarar

Hej!

Muntliga avtal gäller men kan vara svåra att bevisa.

Du skriver att du skrivit på ett avtal. Jag utgår då från att du menar ett anställningsavtal.
Anställningsavtalet ska bland annat innehålla begynnelselön, andra löneförmåner och hur ofta lönen ska betalas ut, 6 c p.4 § Lagen om anställningsskydd. https://lagen.nu/1982:80 Du skriver att ingenting står i avtalet om lönen. Det du då kan göra är att kolla upp om din arbetsgivare är ansluten till ett kollektivavtal och där ta reda på vilken lön du har rätt till. Anställdas löner regleras vanligtvis genom ett kollektivavtal.

Jag skulle råda dig att kontakta ditt fack för att få hjälp med detta. Skulle det vara så att du inte är medlem i något fack så har du likväl rätt till den lön som står i kollektivavtalet, om din arbetsgivare är bunden till ett kollektivavtal. Kollektivavtal gäller även för dem som inte är medlemmar i facket.

Ellinor SvenssonRådgivare