FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 14/09/2014

Arbetstagare ej skyldig att upplysa arbetsgivare om provanställning på annan arbetsplats

Har fast anställning på ett jobb, har nu valt att arbeta 60% pga småbarn hemma. Är intresserad av ett annat halvtidsjobb, kan jag arbeta där på prov några av de andra dagarna jag inte är på mitt nuvarande jobb? Måste jag meddela dom det? Vill inte säga upp mig innan jag vet om det andra arbetet är något för mig.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Det finns inte någon regel som hindrar dig från att arbeta för en annan arbetsgivare då du inte är på det arbete som du har nu. Du har inte heller någon skyldighet att berätta för din nuvarande arbetsgivare om du provarbetar på en annan arbetsplats.

Vänligen,

Tom SundinRådgivare