Arbetsgivarintyg

Hej!

Jag behöver ha ett arbetsgivarintyg från en arbetsplats jag jobbade på mellan 2002-2006. Har arbetsgivaren en skyldighet att utfärda det trots tiden som gått? Han hänvisar nämligen till att "det inte är några papper dom har kvar".

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,

Emil Fransson

Lawline svarar

Hej Emil!

Tack för ditt mail och för att du vänder dig till Lawline!

Regler om arbetsgivarintyg finner du i lagen om arbetslöshetsförsäkring, som du hittar här.

Som arbetsgivare har man en skyldighet att skriva ett intyg om den före detta anställda, om dennes arbetsförhållanden och de uppgifter i övrigt som behövs för att bedöma dennes rätt till ersättning från arbetslöshetskassan, lagen om arbetslöshetsförsäkring 47 § 2 st.

På arbetsmarknaden är det praxis att arbetsgivaren skriver ett så kallat arbetsbetyg om arbetstagaren frågar om det, dock finns ingen uttryckt skyldighet förutom i vissa kollektivavtal att göra det. Ett arbetsbetyg ska innehålla personuppgifter, uppgifter om anställningens omfattning, anställningstid, befattning, ev. längre tjänstledighet och orsak till att anställningen upphör. Vidare ska arbetstagarens arbetsuppgifter beskrivas genom till exempel ansvar och befogenheter. Nästa del i arbetsbetyget är befattningens krav, tex. krav på utbildning, erfarenhet och personlighetsmässiga krav som behövs för att inneha befattningen. De två sista delarna i arbetsbetyget är vitsord och sammanfattande betyg, vitsord ska innehålla en bedömning av arbetsskicklighet vilket man gör genom att jämföra arbetstagarens insatser mot befattningskraven, sammanfattande betyg som alltså är sista delen ska innehålla en avslutande totalbedömning.

Hoppas du fick svar på det du undrade över!

Vänliga hälsningar,

Grete Gøtzsche FrederiksenRådgivare