Arbetsgivares uppsägningstid av 67-åring

jag r 65 år och tänker fortsätta till 67. Hur lång uppsägningstid har min arbetsgivare (Kommun), Jag har arbetat åt kommunen i 12 år.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Uppsägningstiden bestäms i första hand i ditt anställningsavtal. Finns det ingen uppsägningstid angiven i avtalet går man istället efter arbetsplatsens kollektivavtal. Eftersom du jobbar för en kommun omfattas du av kollektivavtalets bestämmelser gällande uppsägningstid.

Fram till utgången av den månad då arbetstagaren fyller 67 år har hen rätt att ha kvar sin anställning. Detta framgår av 32 a § i Lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS). Skulle din arbetsgivare vilja säga upp dig i samband med att du fyller 67 år måste hen meddela dig det skriftligen minst en månad i förväg i enlighet med bestämmelsen i 33 § LAS.

Svaret på din fråga är alltså att uppsägningstiden är en månad om arbetsgivaren väljer att avsluta anställningen i samband med att du blir 67 år.

Hoppas att du fick svar på din fråga annars är du välkommen att ställa fler frågor!

Jenny ÅngströmRådgivare