Arbetsgivares skyldigheter

Hej

Min sambo jobbar som larminstallatör på ett företag utan kollektivavtal och är heltidsanställd mellan 8-17. Hon reser i servicebil hemifrån ca 07.30 för att komma till arbetsplatsen (olika varje dag) till kl 08.00. Hon åker mellan olika arbetsplatser på dagen och belastar sin schemalagda lunch med restid. (kan få rast i 15-30 min av de 60 min som är i schemat). AG tycker att det här är rätt. Han tycker även att det dras på hennes lön när hon gjort ett litet fel på jobbet. Jag delar inte den åsikten...

Borde hon få ersättning för resan till och från jobbet?

Ska hon köra till nästa arbetsplats på sin lunch?

Ska hon betala för sina fel på jobbet?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Fråga 1

Nej, min bedömning är att hon inte har rätt till ersättning för resan till och från arbetet, förutsatt att hon inte kan komma överens med sin arbetsgivare om detta. Det följer naturligt av den typ av arbete som din sambo har att hon behöver förflytta sig till och mellan olika platser för att kunna utföra sitt arbete. Arbetsgivarens arbetsledningsrätt är dessutom en stark princip inom arbetsrätten, och det torde vara så att denne bestämmer var arbetstagaren ska utföra arbetet och det är arbetstagarens skyldighet att inställa sig där i den här typen av arbete. Det är möjligt att det i vissa kollektivavtal föreskrivs om någon typ av ersättning men som utgångspunkt är min bedömning att ersättningsrätt inte föreligger i en sådan här situation.

Fråga 2

Nej, din sambo ska inte behöva köra på sin lunch. Rast är ledig tid som man inte behöver stå till sin arbetsgivares förfogande. Hennes arbetsgivare får planera och organisera arbetet på ett sådant sätt att arbetstidslagen följs. Se vidare 15 § arbetstidslagen

Fråga 3

Nej, utgångspunkten är att en arbetsgivare ansvarar för de skador som en arbetstagare orsakar i tjänsten. Se närmare om detta i 3:1 och 4:1 skadeståndslagen. Det finns även goda möjligheter för en arbetsgivare att teckna en ansvarsförsäkring som täcker den här typen av skador.

Hoppas du fått svar på dina frågor.

Med vänlig hälsning

Erik JohanssonRådgivare