FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/09/2014

Arbetsgivares skyldighet att utge lönespecifikation samt ingående av anställningsavtal

Hej! Jag har en son 16 år men fyller 17 nu i höst. Han sommarjobbade på Nacka Kommun. På lönespecen står det endast timlön 68:-. Vilket jag i sig tycker är en "slavlön" dessutom hävdar kommunen att det är inkl semesterersättning vilket gör att det då är ca 60 kr i timmen. Nu är det så att det står ingenstans på lönespecen att det är inkl semesterersättning, vilket jag har för mig att det måste (enl lag?) ? Jag har inte sett till något anställningskontrakt. Får han som omyndig skriva på ett sådant själv? Enligt honom så har kommunen informerat vid första arbetsdagen att lönen var inkl semesterersättning...

Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar

Cecilia

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Angående din första fråga, att det av lönespecifikationen inte framgår om timlönen är inklusive semesterersättning eller ej. Det finns i Sverige ingen lag som reglerar arbetsgivarens skyldighet att utfärda lönespecifikationer, således inte heller vad en sådan måste innehålla. På vissa arbetsplatser reglerar dock tillämpligt kollektivavtal denna fråga och arbetsgivaren är på den grunden skyldig att utfärda lönespecifikationer.

Det finns inte någon lagstadgad lägsta lön i Sverige, detta är dock också en fråga som ofta regleras av tillämpligt kollektivavtal på arbetsplatsen. Jag var inne och jämförde lönen i andra kommuner. Lönen i Botkyrka kommun var sommaren 2014 61,50 inklusive semestertillägg. Lönen i Göteborgs kommun var 2014 68,50 inklusive semestertillägg.

Om jag förstår din andra fråga korrekt så har din son skrivit under ett anställningsavtal och du undrar nu om han får göra så. Reglerna om detta finns i 6 kapitlet föräldrabalken (FB). Ett barn som är 16 år får ingå avtal om anställning, dock krävs vårdnadshavarens samtyckte (6 kapitlet 12§ FB).

Om du har ytterligare frågor angående lönen är mitt råd att du hör av dig till kommunen och ber om att få tala med någon som har hand om dessa frågor. De kan säkert hjälpa dig.

Kim ShawRådgivare