Arbetsgivares rätt till upphovsrättsliga verk

Hej! När jag började jobba på en nystartad förskola ritade jag (på kvällstid) en uggla till förskolans logga. Inget uppdrag eller ersättning, inga avtal utan mest på skoj. Ugglan har använts på skyltar, hemsida, dokument och arbetskläder under alla år jag jobbade där. Nyligen bytte jag jobb och erbjöd dåvarande chefen att få använda illustrationen men att vi skulle skriva ett avtal. Hon krävde då att antingen få (köpa) loss bilden eller att jag skulle ta tillbaka den. Senare ändrade hon sig och tackade nej helt och hållet, varpå jag önskade att min illustration skulle tas bort senast 10/8-14. Därefter hade hon inte rätt längre att få använda min bild. Det hände dock inte (även om hon lite i taget börjat plocka bort bilden här och där) och jag fick då rådet att skicka en faktura för olovlig användande av bild. Nu påstår chefen att eftersom det ingick i mina arbetsuppgifter att rita och måla, allt som jag ritat och målat är hennes egendom och hon får göra som hon vill. Bör jag gå vidare och hur i så fall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är du som är skaparen, upphovsmannen, till ugglan och rätten till den är därför som huvudregel din. Detta framgår av Upphovsrättslagen (URL) 1 kap 1 § (https://lagen.nu/1960:729#K1). Enligt URL 3 kap 27 § kan du emellertid överlåta din upphovsrätt till någon annan, exempelvis en arbetsgivare. Detta görs genom anställningsavtal, det kan också framgå av kollektivavtal. Det saknas nämligen lagar om vem som har rätt till upphovsskyddade verk i ett arbetsrättsligt förhållande. Överlåtelsen ska uttryckligen eller underförstått innefatta en överföring av rätten till verket. Som du beskriver det, att det skett utanför arbetstid, utan ersättning och utan att din chef bett dig om tjänsten, är det tveksamt om ugglan kan anses skapats inom ramen för ditt arbete, men det är alltså avgörande vad som framgår i ditt avtal med din arbetsgivare.

Eftersom du inte längre är anställd blir den så kallade specifikationsprincipen tillämplig. Enligt principen stannar de delar av upphovsrätten som inte uttryckligen överlåtits kvar hos upphovsmannen. Denna princip tolkas restriktivt till upphovsmannens fördel, (jfr SOU 2010:24).

Jag råder dig att noggrant läsa igenom ditt tidigare anställningsavtal och utifrån vad som framgår av det välja om du vill gå vidare eller inte. Om det är din bild är det ett upphovsrättsligt brott av din chef att fortsätta nyttja bilderna mot ditt godkännande och du kan gå vidare med detta till domstol.

Hoppas du känner dig nöjd med ditt svar, tveka inte att höra av dig igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare