FrågaARBETSRÄTTSjuk 18/11/2017

Arbetsgivares rätt till sjukintyg

Hej

Jag är långtidssjukskriven och jag har en fråga om sjukintyg. Måste arbetsgivaren ha hela sjukintyget eller räcker det med sida 2?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Arbetsgivaren har inte rätt att kräva den del av ditt sjukintyg där din sjukdom anges.
Däremot har du en skyldighet att på något sätt upplysa din arbetsgivare om ditt sjukdomstillstånd för att ge arbetsgivaren möjlighet att fullfölja sin rehabiliteringsskyldighet. Arbetsgivaren måste också få information om sjukperioden.

Ett tips kan vara att lämna in båda sidorna av sjukintyget till arbetsgivaren men maskera de delar där din sjukdom anges.

Hoppas att du fått svar på din fråga.

Vänligen,

David McKenzieRådgivare