FrågaARBETSRÄTTSjuk 02/10/2017

Arbetsgivares rätt att begära förstadagsintyg

Hej. Jag angående förstadagsintyg. Arbetar inom kommunal verksamhet och har en kronisk sjukdom. Arbetsgivaren vill ha förstadagsintyg. Jag har lämnat intyg från min läkare som beskriver att sjukdomen är väldokumenterad. Jag har även högriskskydd av försäkringskassan. Jag tycker det är konstigt att jag måste lämna intyg trots att jag har kronisk sjukdom o arbetsgivaren förlorar inget om jag är hemma. Min fråga, måste jag trots intyg ha förstadagsintyg (tänkte på AD 1995 nr88). Är med i kommunal. Mvh Petra

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst så kan vi konstatera att det är lagen om sjuklön som reglerar en arbetsgivares skyldighet att betala ut sjuklön och möjlighet att kräva läkarintyg.

Efter en lagändring 2008 kan arbetsgivaren själv besluta att kräva läkarintyg från första sjukdagen om det finns särskilda skäl för det, enligt 10 §. Exempel på sådana särskilda skäl är om det finns speciella rehabiliteringssynpunkter att beakta eller om det går att göra någon arbetsplatsanpassning.

Mot den bakgrunden att din sjukdom är så väldokumenterad att du har högriskskydd från försäkringskassan och att du har intyg om kronisk sjukdom, så tycker jag att det är underligt att arbetsgivaren begär förstadagsintyg. Eftersom att du är med i facket rådet jag dig att kontakta dem så att de i sin tur kan påkalla förhandling där arbetsgivaren får förklara vilka särskilda skäl den haft i ditt fall.

Att komma ihåg är att arbetsgivaren kan ha stöd i gällande kollektivavtal att begära förstadagsintyg på ett sätt som skiljer sig från bestämmelsen i lagen om sjuklön! Så kolla upp vad som gäller i ditt kollektivavtal.

Hoppas att du fick svar på din fråga och ställ gärna följdfrågor om det är något mer du undrar över!

Gustaf ÅleskogRådgivare