Arbetsgivarens skyldigheter vid uppsägning på grund av arbetsbrist

Vad har man rätt till för ersättning när arbetsgivaren har sagt upp mig på grund av arbetsbrist?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att din arbetsgivare ska ha rätt att säga upp dig krävs saklig grund, enligt lag om anställningsskydd 7 § (LAS). För att arbetsgivaren ska undvika ersättningsskyldighet måste denne utreda om det finns en möjlighet för att omplacera dig till ett annat arbete hos arbetsgivaren. Arbetsgivaren måste även iaktta de speciella turordningsregler angående uppsägning på grund av arbetsbrist som finns i LAS 22 §.

Om det ovanstående inte gjorts av arbetsgivaren har du rätt till skadestånd från arbetsgivaren för den skada som uppkommer. Om arbetsgivaren har gjort allt jag nämnde i första stycket har uppsägningen gått till som den ska och du har då ingen rätt till ersättning.

Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare