Arbetsgivarens rätt att kräva arbetstagare att bära namnbricka

Jag jobbar på ett jobb där vi har blivit tilldelade nu efter ett tag att ha namnskyltar. Inget som jag vill ha då jag inte vill visa mitt namn för alla så om vi måste ha vill jag ha ett annat namn på namnskyltarna. Men arbetsgivaren säger att jag inte får ha ett annat namn på jobbet.

Jag undrar om det stämmer eller får man ha en annat namn när man är på jobb?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Arbetsgivarens ledningsrätt i företaget

Utgångspunkten är att dina arbetsgivare har rätt att bestämma över verksamheten. Arbetsgivarens rätt att bestämma är brett och betyder att arbetsgivaren ensidigt kan besluta om vilka arbetsuppgifter en arbetstagare är skyldig att utföra.

Begränsningar i arbetsgivarens ledningsrätt

En arbetsgivare kan dock inte tvinga en arbetstagare att göra vad som helst. Arbetsuppgiften som arbetsgivaren beordrar arbetstagaren att utföra får bland annat inte vara diskriminerande. I Arbetsdomstolen (AD 2013:29) kom domstolen fram till att namnbrickor som arbetstagaren var tvungen att bära på arbetsplatsen och där även arbetstagarnas bh-storlek skulle uppges var diskriminerande.

Arbetsgivaren måste även ta hänsyn till arbetstagarens integritet. Eftersom namn inte anses vara lika känsligt som övriga personuppgifter såsom personnummer eller adressuppgifter är det inte troligt att du med framgång kan hävda att tvång att bära namnbricka kränker din integritet.

Som en slutsats kan sägas att en order att bära namnbricka på arbetsplats troligtvis faller inom arbetsgivarens rätt att leda verksamheten. Kanske räcker det med att kräva förnamn för att arbetsgivaren ska uppnå sitt syfte med ordern.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor!

Carl Trolle OlsonRådgivare