FrågaARBETSRÄTTSjuk 21/04/2016

Arbetsgivarens rätt att fråga om sjukorsak

Får arbetsgivaren fråga om orsaken till varför man stannar hemma och är sjuk

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss på Lawline med din fråga,

Enligt 9 § Lag om sjuklön är du som arbetstagare inte skyldig att uppge på vilket sätt du är sjuk. Det enda du behöver göra är att försäkra din arbetsgivare om att du inte kan arbeta fullt ut pga. sjukdom. I vissa fall kan det krävas att du lämnar ett sjukintyg för att verkligen försäkra arbetsgivare om detta. (Som huvudregel gäller det om du är sjuk i mer än 7 dagar.)

Dock: En arbetsgivare har rätt att fråga efter vilken sjukdom du lider av, däremot måste du inte svara på frågan! Din arbetsgivare har inte rätt att vägra sjuklön, om du skulle vägra att ange vilken sjukdom du lider av.

Så som svar på din fråga, din arbetsgivare har rätt att fråga om orsaken till varför du är sjuk, däremot måste du inte svara på frågan. Min rekommendation är dock att du ändå uppger anledningen, så länge sjukdomen inte känns allt för personlig, då en god relation med din arbetsgivare är att föredra.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga annars är du varmt välkommen att kontakta oss på tfn: 08-533 300 04 (Öppettider: Måndag till onsdag kl. 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag och ett stort lycka till med ditt ärende,

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare