Arbetsgivarens rätt att fördela arbetet och arbetstagarens rätt till avtalad tjänst

Hej har en fråga angående schemalagda arbetstider. Jag jobbar vid kriminalvården och har nu fått reda på att jag skall ingå i ett så kallat resurs team? Detta innebär att jag ska få schema en månad i taget. Av erfarenhet så vet jag att schemat inte kommer i tid. Det vill säga 2 veckor innan det börjar. Det brukar komma veckan innan det andra tar slut om man har tur. Är detta ok att man får denna information 2 veckor innan man är färdig med utbildningen till kriminalvårdare? Borde jag inte fått denna information när jag var på intervju för jobbet? Och en fråga till, är det verkligen meningen att jag inte ska kunna planera mitt liv mer än en månad i taget? Jag hade ett liv innan jag började vid kriminalvården, men nu känns det hopplöst!

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Arbetsgivaren har rätt att fördela arbetet på sätt som fungerar bäst för verksamheten. Detta ska emellertid göras utifrån de avtal som finns på arbetsplatsen. Arbetet ska alltså fördelas på ett sätt som iakttar villkoren i både det personliga avtalet och kollektivavtalet. Fackförbundet för kriminalvårdare är ST, se här. Det är dessa som tillvaratar dina rättigheter på arbetsplatsen. Du bör även gå igenom ditt personliga avtal för att se om du fått en helt annan tjänst idag än den som du gått med på tidigare. Om du har det så kan du kräva att få den avtalade tjänsten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare