Arbetsgivarens arbetsmiljöansvar enligt AML

Om man är anställd på ett stressigt arbete, hinner inte ta några pauser, dålig ventilation, varmt, smutsigt där mina kläder dessutom har blivit förstörda. Vilka materiella krav kan arbetsmiljöverket ställa? Alltså på innehållet i arbetet? Vart i lagboken hittar jag dessa krav?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Lagstiftning

Arbetsgivare (AG) har huvudansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats, se 3 kapitel 2 § Arbetsmiljölagen (AML). Vid bristande fysisk och eller psykisk arbetsmiljö så riskerar AG att bli anmälda till Arbetsmiljöverket (AV). AV är en tillsynsmyndighet vars uppgift är att bland annat se över rutiner och eventuella brister inom arbetsmiljön på en arbetsplats, vidare kan myndigheten besluta om förelägganden och eller förbud enligt AML, se 7 kapitel 1 § AML. Arbetsgivare kan även dömas till böter och eller fängelse, se 8 kapitel 1 § AML.

För närmare information, vänligen gå in på AV:s hemsida, klicka på nedan bifogad länk:

http://www.av.se/lagochratt/

Praktiska tips

- Ett inledande tips är att skapa dig en överblick gällande kap. 2, 3 respektive 7 & 8 i AML, för att därifrån kunna gå vidare i aktuellt ärende.

- Ett annat tips är att höra efter om det finns ett skyddsombud på arbetsplatsen, alternativt försöka föra en dialog med din AG. Det sistnämnda känns nog troligtvis lite obehagligt, varför jag isåfall skulle rekommendera att ni är några stycken som går ihop och sätter upp en klar målbild för vad ni vill föra fram till er AG samt eventuella förslag på förbättring. Vidare brukar även dokumentation i form av anteckningar och foton fungera bra som underlag.

- Om det inte går att föra en dialog med din AG så är mitt nästa tips att ta kontakt med ditt fackförbund så får facket inleda en dialog med din AG.

- Slutligen om inget annat fungerar och det inte blir bättre så kan en anmälan till AV om befarat arbetsmiljöbrott bli aktuellt.

Jag hoppas att du har fått någorlunda klarhet i dina funderingar!

Självklart är du välkommen med eventuella följdfrågor i ärendet.

Lycka till!

Bästa hälsningar,

Essie MalkocRådgivare