FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 19/12/2015

Arbetsgivarens arbetsledningsrätt

Har en arbetsgivare rätt att bestämma på arbetsplatsen trots lagstadgade regler?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är sedan länge fastslaget att en arbetsgivare i enlighet med sin arbetsledningsrätt har rätt att leda och fördela arbete. Ett exempel är att arbetsgivaren har rätt att förlägga arbetstagarens arbetstider anpassat efter verksamhetens behov. Arbetsledningsrätten får inte strida mot tvingande lagregler. Uppmärksamma dock att många arbetsrättsliga lagar får åsidosättas genom kollektivavtal och i vissa fall det personliga anställningsavtalet.

Arbetsgivaren har alltså en långtgående rätt att bestämma på arbetsplatsen och får strida mot lagstadgade regler under förutsättning att:

1) de går att avtala bort genom det personliga anställningsavtalet eller kollektivavtal och

2) det inte är fråga om tvingande lagregler, d.v.s. sådana som under inga omständigheter får åsidosättas.

Med vänliga hälsningar,

Soroosh ParsaRådgivare