Arbetsgivarens ändring av anställningsavtal

Jag har vid ingången av min anställning skrivit på ett anställningskontrakt som stipulerar både lön, semester och dyl. Utöver detta, så förhandlade jag fram utbildningar (kompetensutveckling) men även fem extra semesterdagar. Dessa fem dagar var utanför vårt skrivna avtal men avtalades muntligen och var istället för att kunna tillgodo se ett lönekrav som organisationen inte kunde uppnå. Jag accepterade de fem dagarna som rimlig ersättning för att istället gå ner något i lön. Under två år har detta fungerat jättebra men nu under våren har min chef slutat, lämnat över uppgifter och vetskap om detta avtal till nästa chef som däremot inte tänker tillåta detta. Så iom ett chefsbyte har jag nu blivit av med fem semesterdagar. Vi var överens om att detta avtal skulle gälla hela min anställningstid på nuvarande position. Jag har inga problem att bevisa avtalets existens även om det är muntligt. Kan jag vidta rättsliga åtgärder? Naturligtvis borde jag kompenseras lönemässigt alternativt få behålla mina fem dagar, pacta sunt servanda!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

En arbetsgivare kan inte ensidigt ändra ett ingånget anställningsavtal, utan detta kräver samtycke. Om arbetsgivaren ensidigt vill ändra ditt anställningsavtal krävs det att denne säger upp dig och sedan återanställer dig på de nya villkoren, vilket enligt 7 § Lag om anställningsskydd (LAS) kräver saklig grund, något som inte föreligger i detta fall.
Som ett första steg bör du därför påtala för din nya chef att du har ett sådant villkor i ditt anställningsavtal. Eftersom ett anställningsavtal inte heller behöver vara skriftligt är ditt muntliga lika giltigt, så länge du har möjlighet att bevisa klausulen om extra semesterdagar.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare