Arbetsgivaren i dröjsmål med lön

Undrar vad jag skall göra, då min arbetsgivare inte betalar ut min lön i tid.. Kan jag stanna hemma och kräva ersättning ändå, eller hur fungerar detta…? Arbetsgivaren skyller på att den som är ansvarig har varit borta under en längre tid. Jag har inte fått lönespecifikationer som är korrekta och inte heller utbetald lön i tid och korrekt….. Vad gäller om jag inte går till mitt arbete. är det likställt med arbetsvägran. Tacksam för svar om vad jag skall ta mig till.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Detta regleras i Lagen om anställningsskydd (LAS), här

En arbetsgivares absolut viktigaste åliggande i ett anställningsförhållande är att betala ut lönen. I det fall hen inte gör detta eller är i dröjsmål med utbetalningen föreligger ett avtalsbrott och du har då rätt att frånträda din anställning utan hänsyn till uppsägningstider eller dylikt, se 4 § 3 st LAS. Om du lämnar anställningen har du även rätt till ekonomiskt skadestånd, se 38 § LAS.

Jag råder dig dock att sätta dig ner och prata med din arbetsgivare om dina rättigheter och förklara för honom vad som kan hända om han fortsätter hamna i dröjsmål med din lön. I den mån han inte lyssnar kan du även vända dig till facket om du är ansluten till ett sådant då de är vana vid att hantera denna typen av frågor.

Du har även möjlighet att vända dig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om ett betalningsföreläggande. Det är lätt att navigera på deras hemsida och det du gör är att fylla i en blankett och de tar sedan hand om ditt ärende.

Kronofogdemyndigheten hittar du här.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Denise PetersRådgivare