Arbetsgivaren har slängt mina skor

Hej! Jag började jobba på ett nytt McDonalds för ett tag sen och förra gången jag jobbade glömde jag mina skor där, nu när jag kom till jobbet hade de slängt dem. De här skorna är en obligatorisk grej som går på egen bekostnad. Vad gäller angående de här? Kan jag begära nya skor på deras bekostnad eller vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Det du drabbats av kallas för en sakskada inom skadeståndsrätten. För att få ersättning för en sakskada, krävs att den som orsakat skadan har gjort det genom att ha varit oförsvarligt slarvig eller med syfte att du skulle lida en ekonomisk förlust. Utifrån din historia så verkar det som att både din arbetsgivare och du själv borde ha tagit ett större ansvar. Du borde ha tagit hem dina skor och arbetsgivaren borde ha hört sig för innan denne slängde skona. När båda parter varit slarviga kan det vara så att din rätt till ersättning bortfaller. I arbetssituationer räknas en arbetstagare som en svagare part, vilket talar för att du ändå skulle kunna begära ersättning av din arbetsgivare. Om din begäran kommer ge dig rätt till ersättning beror på omständigheterna. Är det vanligt att arbetstagare på McDonalds lämnar kvar sina skor där? Hur länge hade skona stått där? Var det troligt att du skulle komma tillbaka? Vad har de för städrutiner på McDonalds? Är det vanligt att de rensar ut i personalutrymmen och liknande?

Jag skulle råda dig att förklara situationen för din arbetsgivare och fråga om det är möjligt att du kompenseras. Har arbetsgivaren en god förklaring till varför denne slängt dina skor, kan det ha varit rätt av arbetsgivaren att slänga dem. Kolla igenom ditt anställningsavtal, det kanske står något där.

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare