FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 11/10/2017

Arbetsgivaren betalar inte ut lönen för mitt provjobb, vad kan jag göra?

Hej,

Under augusti månad provjobbade jag på en salong under 3 dagar där tanken var att jag senare skulle börja jobba. Efter de tre dagarna 15h vart jag erbjuden ett annat jobb på ett annat företag.

Till saken hör att jag hade inte skrivit på något anställningsavtal för de 15h.

De tog inte det så bra och har ännu inte betalat ut de 15h som skulle betalas ut den 25/9. Så detta känns mer som en hämd från deras sida. Jag har kontaktat dem ett par gånger men utan gehör.

Har jag några som helst rättigheter att få betalt för de 15h trots att inga papper hade skrivits?

Men jag tänker att alla salonger skulle isf endast ha provjobbade utan att aldrig behöva betala något, och så funkar det ju inte riktigt.

Vad kan jag göra!?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Avgörande för svaret på din fråga är om salongen du arbetade på är bunden av ett kollektivavtal eller inte. Kollektivavtalet binder arbetsgivaren att följa de regler för löner och anställningsvillkor som finns i avtalet. De allra flest kollektivavtal tillåter inte provjobb, alltså att arbetstagare arbetar utan lön. Om salongen går under ett kollektivavtal har de alltså förmodligen begått ett avtalsbrott mot sitt kollektivavtal när de vägrar att betala ut din lön och de kan därmed bli skyldig att betala skadestånd till facket. Går salongen under kollektivavtal ska de betala ut lönen till dig.

För att ta reda på om salongen är bunden av ett kollektivavtal kan du försöka fråga någon på salongen. Går det inte att få svar där kan du ringa till fackets hjälptelefon och se om de kan hjälpa dig med att ta reda på om salongen går under kollektivavtal. Fackets hjälptelefon har telefonnummer 020-56 00 56.

Är du medlem i en arbetstagarorganisation (som t.ex. Unionen) bör du ta kontakt med din organisation och be om hjälp med din situation.

Är det så att salongen du jobbat på inte är bunden av ett kollektivavtal finns det tyvärr inte mycket du kan göra. Detta är ett mycket fult beteende av salongen, men tyvärr finns det ingen lagbestämmelse som förbjuder detta beteende. Det du skulle kunna göra är att ta kontakt med media och höra om de är intresserade av att skriva om händelsen, så att inte fler råkar ut för detta. I övrigt kan jag endast ge dig rådet att i fortsättningen inte jobba för någon utan att du har ett skriftligt avtal på att du ska få lön för ditt arbete.

Hoppas att du fick svar på din fråga och lycka till!

Vänliga hälsningar,

Cecilia KnutsenRådgivare