Arbetsgivare underlåter att iaktta uppsägningstid

Min arb givare tvinga mig att skriva på en uppsägning att gå på dagen. Jag hävdade att jag inte vill o att jag har 2 månaders uppsägning. Företaget gav mig ingen kopia av uppsägningen. Kan jag stämma dem?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst så kan vi se i 2 § andra stycket lag om anställningsskydd(LAS) att ett avtal är ogiltigt i den mån det upphäver eller inskränker arbetstagarens rättigheter enligt denna lag. Alltså är LAS tvingande till arbetstagarens förmån. En föreskrift i det enskilda anställningsavtalet saknar bindande verkan om det innebär att arbetstagaren förlorar en rättighet enligt LAS.

Sedan kan vi konstatera att en uppsägning från arbetsgivarens sida ska vara sakligt grundad enligt 7 § första stycket LAS. Den paragrafen är tvingande och går alltså inte att avtala bort.

I 11 § LAS framgår det vilka uppsägningstider som gäller för arbetsgivare och arbetstagare. I första stycket kan vi läsa att en uppsägningstid om minst en månad ska gälla! Alltså kan inte din arbetsgivare tvinga dig att skriva på ett avtal om att uppsägningstid inte ska gälla. Ett sådant avtal blir ogiltigt enligt 2 § andra stycket LAS. Beroende på hur länge du har arbetat på jobbet kan du ha rätt till längre uppsägningstid. Av 11 § andra stycket LAS framgår vilken uppsägningstid du ska ha.

Din arbetsgivare ska alltså betala lön och andra anställningsförmåner under uppsägningstiden men även den skada som uppkommer genom att arbetsgivaren bryter mot lagen, 38 § första stycket LAS. Enligt andra stycket samma paragraf så avser skadestånd enligt första stycket ersättning för den förlust som uppkommer men även ersättning för den kränkning som lagbrottet innebär. Alltså både ekonomiskt och ideellt skadestånd.

Notera att genom kollektivavtal som slutits eller godkänts av en central arbetstagarorganisation får det göras avvikelser från bl.a. 11 § LAS, detta enligt 2 § fjärde stycket LAS. I 2 § sista stycket LAS står det att en arbetsgivare som är bunden av ett kollektivavtal enligt tredje eller fjärde stycket får tillämpa avtalet även på arbetstagare som inte är medlemmar av den avtalsslutande arbetstagarorganisationen(facket) men sysselsätts i sådant arbete som avses med kollektivavtalet. Alltså beror svaret i frågan på om din arbetsgivare är bunden av ett kollektivavtal och isåfall vad som står i detta.

Jag råder dig att ta reda på om det råder ett kollektivavtal på din arbetsplats och isåfall vad det säger. Jag skulle personligen säga att det inte är särskilt troligt att det finns ett kollektivavtal som säger att ingen uppsägningstid ska iakttas vid uppsägning...

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Gustaf ÅleskogRådgivare