Arbetsgivare som inte betalar ut semesterersättning. Även fråga om anställningsavtal

Hur gör jag för att anmäla ett företag som inte betalar ut semesterersättning? Jag har jobbat som timanställd för ett företag som tydligen aldrig betalat ut semesterersättning till någon av sina anställda under alla år de varit aktiva (20 år eller så). Jag har inte heller något anställningsavtal trots att jag vid upprepade tillfällen bad om att skriva ett. Varje gång sa de att de skulle fixa fram det men att de sedan glömt.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Semesterersättning. Om anställningen upphör innan arbetstagaren har fått den semesterlön som tjänats in, ska arbetstagaren i stället få semesterersättning Semesterlagen 28 § https://lagen.nu/1977:480
Din före detta arbetsgivare kan bli skadeståndsskyldig gentemot dig om denne inte följer semesterlagens regler, Semesterlagen 32 §. Du har även rätt till dröjsmålsränta enligt Räntelagen 6 §. Du har två år på dig att väcka talan enligt Semesterlagen 33 §.

När det gäller anställningsavtal så anger lagen om anställningsskydd (LAS) 6 c § att arbetsgivaren senast en månad efter att arbetstagaren börjat arbeta ska lämna skriftlig information till arbetstagaren. Informationen ska innehålla arbetsgivarens och arbetstagarens namn och adress, anställningens tillträdesdag samt arbetsplats. Vidare ska arbetsuppgifterna kort beskrivas och anställningsformen ska anges.

Jag skulle råda dig att ta kontakt med din fd arbetsgivare och prata med denna om detta. Om arbetsgivaren inte tar tag i situationen bör du kontakta facket.

Ellinor SvenssonRådgivare