Arbetsgivare slängt anställds saker

Fötretaget jag jobbar på har brutit upp mitt skåp och slängt mina privata saker?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det torde vara fråga om olovligt förfogande enligt BrB 10:4:

"Den som, i annat fall än förut i detta kapitel är sagt, med egendom, som han har i besittning men vartill ägande- eller säkerhetsrätt är förbehållen eller tillförsäkrad eller eljest tillkommer annan, vidtager åtgärd varigenom egendomen frånhändes den andre eller denne annorledes berövas sin rätt, dömes för olovligt förfogande till böter eller fängelse i högst två år."

Man berövas sin rätt om besittaren kastar bort egendomen. Förstörande eller skadande av egendom bestraffas dock som skadegörelse enligt BrB 12:1:

"Den som förstör eller skadar egendom, fast eller lös, till men för annans rätt därtill, döms för skadegörelse till böter eller fängelse i högst ett år"

Det är vanligt att skadegörelse även innefattar rubbande av annans besittning, vilket egenmäktigt förfarande tar sikte på, men man döms enbart för skadegörelsen såvida inte skadegörelsen utgör ett underordnat moment i besittningskränkningen.

Avgörande blir alltså om egendomen förstörs om arbetsgivaren skulle slänga den. Oavsett vilket bör du upprätta en polisanmälan.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare