FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 22/01/2015

Arbetsgivare ensidigt ändra lönevillkor?

Hejsan. Gäller muntliga avtal som skrivna avtal? eller kan arbetsgivarn ändra på vår lönesättning utan att tala om detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Ett muntligt anställningsavtal är giltigt, det finns inga formkrav vid avtal om eller vid villkor gällande anställning. Däremot kan muntliga avtal leda till bevisproblematik, men det påverkar som sagt inte dess giltighet och bindande.

Arbetsgivaren får inte ensidigt ändra löner. Löner är typiskt sett ett av villkoren i ett anställningsavtal. För att en arbetsgivare ska kunna genomföra en löneändring ensidigt krävs stöd i lag eller avtal, annars kan löneändringar ske genom kollektivavtal om lönerna eller genom ett avtal mellan arbetsgivare och arbetstagare.

I det fall arbetsgivaren ensidigt minskar en arbetstagares lön saknar det verkningar (om det inte finns stöd i lag eller avtal det vill säga, läs vad som står i ditt anställningsavtal) vilket gör att arbetstagaren kan göra anspråk på de avtalade villkoren, alltså lönen som avtalades om i anställningsavtalet.

Sammanfattningsvis gäller alltså muntligt avtal och arbetsgivare kan inte ändra löner utan att först komma överens med part.

Jag hoppas att svaret var tillfredsställande!

Vänligen,

Sarah SaajakariRådgivare