Arbetsgivare bryter avtal om förmån

Hej! Min mamma har under ett och ett halvt år blivit lovad en förmånsbil av företagsledningen i företaget som hon jobbar för. I maj hade de sin första löneförhandling på de nästan tre år som gått sedan hon började där. Där kom de äntligen överens (muntligt avtal) i löneavtalet om att hon nu skulle få en förmånsbil och en mindre löneökning. Bilen beställdes i augusti och ska levereras om en vecka. Igår var hon i möte med sin arbetsgivare som nu bestämt sig för att hålla bilen inne tillsvidare då det enligt henne "inte kommer se bra ut i ögonen på företagets övriga anställda" om hon får en bil just nu, så hon har tagit beslutet att låta bilen stå tillsvidare, den kommer att levereras till företagsägarna men den kommer inte att komma min mor tillhanda. Är det okej av chefen att bryta det avtalet eller ska hon egentligen ha rätt till bilen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Avtal om tjänsteförmåner kan träffas muntligen. Din mamma har alltså rätt att börja nyttja bilen från det datum det avtalats att hon ska erhålla sin tjänstebil. Att ett muntligt avtal har ingåtts medför dock bevissvårigheter. Din mamma måste nämligen kunna bevisa att bilen som levererats till företaget är hennes tjänstebil. I detta fall är det av stor betydelse, om din mamma har någon dokumentation från mötet, eller om det finns något vittne som kan intyga att hon och arbetsgivaren avtalat om tjänstebil.

Jag skulle i detta fall råda din mamma, att kontakta sin fackförening, som kan hjälpa henne att föra förhandlingar med arbetsgivaren.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare