Arbetsgivare betalar inte ut slutlön och semesterersättning

hejsan

min forra arbetsgivare vill inte betala ut min slutlon eller inarbetatade semesterdagar och jag vet inte vad jag kan gora at det, jag var aldrig medlem i fackforbundet , jag bor for nuvarande utomlands

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller slutlönen finns det ingen lag som reglerar när den ska betalas ut, utan reglering sker antingen i anställningsavtalet eller kollektivavtal. Arbetsgivaren har dock en skyldighet att betala ut lön och om den inte gör det utgör det ett avtalsbrott.

Vad gäller semestersättningen är arbetsgivaren skyldig att betala ut semesterersättning till arbetstagaren utan oskäligt dröjsmål och senast en månad efter att anställningen avslutades (30 § 1 st semesterlagen). Arbetsgivaren kan dock få längre tid på sig om semesterersättning inte kan beräknas inom en månad efter anställningens upphörande. Då ska ersättningen istället betalas ut inom en vecka efter det att hindret mot att beräknas semestersättningen upphörde (30 § 2 st semesterlagen). Undantag när semestersättning inte ska betalas ut efter avslutad anställning är om arbetstagaren har fått semestersättning utbetald varje månad med 12%, alltså tillsammans med lönen. Om så är fallet har man ingen innestående semesterersättning att få utbetald. Om arbetsgivaren vägrar betala ut semesterersättning bryter denne mot semesterlagen och kan därför bli skadeståndsskyldig gentemot dig (32 § semesterlagen). Talan måste väckas inom två år (33 § semesterlagen).

Om din arbetsgivare vägrar att betala ut slutlönen/semesterersättningen kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten för att ansöka om betalningsföreläggande. I ansökan är det viktigt att du är så tydlig som möjligt när du beskriver ditt ärende. När du har skickat in din ansökan kommer Kronofogden sedan att skicka ett brev till din förra arbetsgivare om att du vill ha betalt. Arbetsgivaren kan då välja att betala dig eller bestrida skulden. Om arbetsgivaren väljer att bestrida kommer du underrättas om detta och då kan du isåfall välja att ta saken vidare till tingsrätt eller inte.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Johanna AmbjörnRådgivare