Arbetsbrist och omplaceringsskyldighet

Min arbetsgivare har meddelat att man har för avsikt att säga upp mig pga arbetsbrist. En kollega på en annan geografisk ort kommer att ta över mina arbetsuppgifter. Denna kollega är anställd efter mig och min fråga är därför om det finns laglig rätt för företaget att strukturera om på detta sätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Detta gäller anställning och uppsägning och regleras i Lagen om anställningsskydd, som du hittar https://lagen.nu/1982:80

Jag förutsätter att du har en tillsvidare tjänst eftersom en tidsbegränsad tjänst gäller den avtalade tiden ut och som regel inte kan avslutas i förtid(Las 4§).

Din arbetsgivare måste ha saklig grund för att få säga upp dig(Las 7§). Saklig grund finns om det är arbetsbrist även om detta beror på verksamhets eller organisationsförändringar. Arbetsgivaren får själv bestämma hur han vill lägga upp sin verksamhet och hur många som ska utföra arbetsuppgifterna.

Men för att få säga upp dig vid arbetsbrist så måste han ha sett över alla möjligheter för att omplacera dig och detta gäller även på andra geografiska orter. Han ska erbjuda dig alla arbeten som är lediga och som du har tillräckliga kvalifikationer för och har han inte gjort detta så finns inte saklig grund för uppsägning(Las 7 st 2). Om dina arbetsuppgifter har flyttats till en annan ort så måste han först erbjuda dig en omplacering dit men om du tackar dig till erbjudandet så står det honom fritt att ge arbetet till någon annan.

Om det inte varit möjligt att erbjuda dig en omplacering så skyddas du av regler kring turordning samt företräde om arbetsgivaren återanställer, förutsatt att du har tillräckliga kvalifikationer för tjänsten som blir ledig och i övrigt uppfyller företrädeskraven(Las 22, 25§).

Vad gäller turordningen(som ofta kallas sist in först ut)så måste du först undersöka om ni har ett kollektivavtal på din arbetsplats som avviker från det lagen säger, kollektivavtalet gäller nämligen före lagen(Las 2§). Om ni inte har ett avvikande kollektivavtal så är vissa personer undantagna turordningen, exempelvis nära släkt(Las 1§). Arbetsgivaren har också rätt att undanta två nyckelpersoner om företaget endast har tio anställda. Om undantagen inte är tillämpliga så har den med längst anställningstid företräde och har rätt att bli omplacerad till en tjänst som någon med kortare anställningstid har, förutsatt att man har rätt kvalifikationer. Arbetsgivaren får då säga upp den med kortare anställningstid i stället. Men jag vill särskilt lyfta fram att turordningsreglerna görs för varje geografisk driftsenhet och kollektivavtalsområde. Den driftsenhet som din kollega arbetar på kommer inte ingå i din turordningslista eftersom den är på en annan geografisk ort. Turordningen gäller inte heller om du blivit erbjuden en skälig omplacering men tackat nej, då kan arbetsgivaren säga upp dig utan att ta hänsyn till din anställningstid.

Om han inte erbjudit dig en omplacering som du haft rätt till och uppsägningen genomförs så kan du väcka talan i domstol och kräva att uppsägningen ogiltigförklaras(Las 34§). Du har då rätt att ha kvar ditt arbete fram till domstolen avgör tvisten. Tyvärr är tidsfristerna korta, du måste berätta för din arbetsgivare att du vill få uppsägningen ogiltigförklarad inom två veckor från uppsägningen. Du har dock 4 månader på dig att kräva skadestånd(Las 40§).

För att sammanfatta mitt svar så rekommenderar jag dig att direkt ta kontakt med arbetsgivaren för att reda ut om han fullgjort sin omplaceringsskyldighet och om en omplacering inte varit möjlig utreda om turordningen har följts.

Behöver du ytterligare hjälp kan du boka tid hos en erfaren jurist som är specialiserade på arbetsrätt. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Tveka inte att höra av dig om du har fler frågor och lycka till!

Mvh

Cornelia GöranssonRådgivare