FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 11/01/2014

Arbete inom konkurrerande verksamhet

Får ett barnvaktsföretag lov att kräva att jag inte är anställd hos ett annat liknande företag också? Och om jag bryter mot det anställningsavtalet, vad kan då hända?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Som arbetstagare har du en lojalitetsplikt gentemot din arbetsgivare. Lojalitetsplikten innebär bl.a. att arbetsgivaren har rätt att kräva att du inte arbetar inom en konkurrerande verksamhet.

Att bryta mot lojalitetsplikten är ett avtalsbrott som kan utgöra saklig grund för uppsägning. Det krävs dock att konkurrensen har tillfogat arbetsgivaren en påtaglig ekonomisk skada.

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare