"Arbete" i bostadsrättsförening

Hej

Jag undrar om man kan tvingas att städa samt klippa gräs efter schema och insats som styrelsen anser.

Borde inte detta vara på frivillig basis alternativt någon tjänst som ska ingå i avift?

Tacksam för svar med hänvisning till lagtext eller annat.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns inga möjligheter för en bostadsrättsförening att tvinga medlemmarna att utföra arbete eller liknande uppgifter. Det framgår dels av att det är bostadsrättsföreningen som svarar för det yttre underhållet, 7:4 bostadsrättslagen (BrL) Dels av att bostadsrättsföreningen inte kan sanktionera de som väljer att inte delta i "städdagar" eller liknande genom att ta ut avgifter, 7:14 BrL.

Föreningen har bara rätt att ta ut årsavgift för den löpande verksamheten samt, om det anges i stadgarna, upplåtelseavgift, överlåtelseavgift, pantsättningsavgift och avgift för andrahandsupplåtelse. Föreningen får i övrigt inte ta ut särskilda avgifter för åtgärder som föreningen ska vidta med anledning av denna lag eller någon annan författning, 7:14 st1, st3.

Det yttre underhållet, gräsklippning, städning m.m, är just sådana åtgärder som föreningen enligt lag ska vidta.

Här kan du även läsa lite ytterligare om närliggande frågor http://blogg.hsb.se/styrelse/2012/03/29/kan-foreningen-avgiftsbelagga-staddagar/

Hoppas att detta besvarade din fråga

Vänligen

Björn ErikssonRådgivare