FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt22/10/2017

Är testamente skrivet utomlands giltigt i Sverige?

Hallo!

Vi är ett holländskt par, gift i äktenskapsförord i Holland 1987, skrev testamente (till den som lever längst) några år därefter och flyttade i 2001 med våra barn till Sverige. Vi äger en villa och en stuga.

Nu undrar vi om vårt testamente kommer att gälla även här i Sverige.

Vore jätte tacksam för ett svar

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till oss på Lawline!

Eftersom att ni skrev testamentet i Holland så är lagen om arv i internationella situationer relevant att kolla på för er situation. Lagen hittar du här.

Krav på testamentets utformning

Det brukar finnas krav på hur testamenten utformas för att det ska vara giltigt. Exempelvis finns i Sverige krav på att testamentet är skriftligt och att skrivandet av testamente ska bevittnas av två vittnen, 10 kap 1 § ÄB. Detta gäller återigen för testamenten skrivna i Sverige.

Angående ert testamente – skrivet i Holland

Lagen jag nämnde i början, lagen om arv i internationella situationer, säger att testamenten anses giltiga om de uppfyller de speciella kraven på hur testamenten skrivs i det landet där testamentet blev skrivet eller där ni hade medborgarskap/bodde när någon av er avlider, 2 kap 3 § lagen om arv i internationella situationer. Detta leder till att ni måste kontrollera att testamentet är giltigt mot antingen svensk lag om arv eller mot holländsk lag om arv.

Är det så att testamentet omfattar den fasta egendomen ni nämner, villan och stugan, så gäller också reglerna om testamente i det landet där villan och stugan finns. Exempelvis: Ifall ni skrivit testamentet i Holland, bor i Sverige men har en stuga i Spanien så gäller lagstiftning från alla tre länderna, 2 kap 3 § lagen om arv i internationella situationer. Jag förmodar dock att stugan och villan ligger i Sverige eller i Holland, varför vad jag skrev i stycket ovan är mest relevant för er.

För att vara helt säkra hade ni kunnat skriva ett nytt testamente enligt svenska former. Ni kan vända er till Lawlines jurister för att få hjälp med detta här.

Hoppas ni har fått svar på er fråga!

Konrad KabatRådgivare