Är stämmoprotokoll och motioner att se som offentliga i ekonomiska föreningar?

Hej. Jag är medlem i en större ekonomisk förening. Är stämmoprotokoll, motioner till stämman, styrelsens svar på motioner osv att betrakta som offentliga. De finns tillgängliga för medlemmarna, mer än 500 personer? Samma fråga för ännu större ekonomiska föreningar. Ett material som är tillgängligt för tiotusentals personer, t ex Arla, Konsum, kan det ha status av icke offentligt? Allt givet att för föreningen uppenbart skadlig information inte yppas i handlingarna.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Föreningsstämmans protokoll är inte att se som offentlig, d.v.s. allmänheten (vem som helst) har inte rätt att ta del av det. Däremot ska medlemmar samt innehavare av förlagsandelar ha tillgång till och möjlighet att läsa protokollet på plats hos föreningen senast tre veckor efter stämman (se Lagen om ekonomiska föreningar [FörL.] 7 kap. 39§). Om en kopia ska skickas ut så ska likhetsprincipen gälla, d.v.s. samtliga medlemmar ska få en kopia sänd till sig. Dessa regler gäller oavsett storlek på den ekonomiska föreningen.

Inför en stämma är styrelsen normalt skyldig att tillsammans med kallelsen sända ut material i de ärenden som ska behandlas på stämman, därmed även motioner och styrelsens svar på dessa. Endast helt undantagsvis, om materialet saknar relevans för ärendet på stämman, torde styrelsen kunna avstå från att sända ut det. Det är alltså inget absolut krav men helt klart att föredra eftersom det betyder att medlemmar på förhand kan sätta sig in i de ärenden som ska behandlas. Det som är ett absolut krav är att alla ärenden som ska behandlas på stämman tydligt anges i kallelsen, endast de obligatoriska ärendena får behandlas även om de inte skulle finnas med (se FörL. 7 kap. 21§). Även vad gäller motioner så har alltså inte vem som helst rätt att få de tillsända till sig, de är med andra ord inte offentliga i juridisk mening.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars får du gärna återkomma.

Vänligen,

Anja BartholdssonRådgivare