FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/07/2017

Är sommarhuset enskild egendom om jag står ensam på lagfarten?

Jag är gift och min man har barn sedan tidigare äktenskap. Vi har inga gemensamma barn. Vårt sommarhus står i mitt namn på lagfarten. Vi har trott att det räcker för att jag ska äga det som min egendom. Vad händer om min man går bort, ingår även detta hus i tillgångar och särkullbarnen har rätt att ärva det? Hur ska vi skriva för att det ska vara min enskilda egendom? Hoppas att jag uttrycker mig klart nog. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om någon av er skulle gå bort ska det göras en bodelning mellan er (9 kap 1 § ÄktB). I denna ska ni dela lika på allt giftorättsgods ( 10 kap 1 § ÄktB). Giftorättsgods är all egendom som inte har gjorts till enskild egendom (7 kap 1 § ÄktB). I detta avseende spelar det alltså ingen roll vem som äger en viss egendom (eller vem som står på lagfarten), det enda man lägger vikt vid är om den gjorts till enskild eller inte. Allt som inte har gjorts till enskild egendom är alltså giftorättsgods och ska delas lika mellan er. Den andel som går till din man kommer sedan hans särkullbarn att ärva (2 kap 1 § ÄB). Eftersom ni inte har gjort huset till enskild egendom än kommer detta hus att räknas som giftorättsgods och delas lika mellan er. Din makes halva kommer att ärvas av särkullbarnen.

Egendom kan göras till enskild egendom på lite olika sätt. Det mest lämpliga för er vore att skriva ett äktenskapsförord mellan er där ni skriver att huset ska vara din enskilda egendom (7 kap 3 § ÄktB). Detta ska vara skriftligt och undertecknas av er båda. Det krävs ingen bevittning. Äktenskapsförordet ska sedan skickas in och registreras hos Skatteverket. När äktenskapsförordet getts in till Skatteverket är det giltigt och huset utgör enskild egendom istället för giftorättsgods vid en framtida bodelning. Detta innebär att det inte delas lika mellan er utan går "direkt" till dig. På detta sätt kommer din mans särkullbarn inte heller att ärva något av huset.

Behöver du hjälp med upprättande av äktenskapsförord rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare