Är sjukfrånvaro semesterlönegrundande?

Hej!

jag är (fortfarande) sjukskriven sedan januari 2014, med ett avbrott på 2 dagar i februari (när jag försökte jobba med 50% arbetstid) Vad säger semesterlagen? När jag anses vara frisk och börjar jobba har jag rätt till semester på förra året ändå?

Jättetacksam för enkelt svar på lätt svenska, juridiska ord är svåra att begrippa för oss, vanliga människor :-)

Med vänliga hälsningar,

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Jag ska försöka svara med så få juridiska ord jag kan, skulle det vara något som är svårt att förstå så skriv bara en kommentar på svaret så ska jag förklara.

Reglerna kring semester styrs av semesterlagen. Förutom semesterlagen påverkar det som beslutats om i kollektivavtal semestern. Kollektivavtal är avtal mellan fackförbund och arbetsgivarorganisationer, och om arbetsgivaren skrivit på ett kollektivavtal har han lovat att följa vad som står där. Man får inte avtala om sämre regler för semester än som står i semesterlagen, men man kan avtala om lite andra regler och beräkningar än i semesterlagen.

Det du undrar är om du har rätt att ta ut semester för 2014 då du var sjukskriven hela året med undantag för två dagar. För att få ta ut betald semester så måste man tjäna in den. Det normala är att för varje dag man jobbar får man även rätt till en viss tid semester. När man arbetat ett år har man tjänat in t ex sina 5 veckor semester (eller längre om man har det avtalat). Du har inte jobbat utan varit sjukskriven, men även om man inte jobbar så tjänar man i vissa fall in semester ändå. Det kallas för semesterlönegrundande frånvaro.

I 17 § i semesterlagen står det om sjukskrivning. Där står att den är semesterlönegrundande om man inte varit borta mer än 180 dagar. Är sjukskrivningen på grund av en arbetsskada finns ingen tidsbegränsning. När man varit sjukskriven ett helt intjänandeår så är inte sjukskrivning semesterlönegrundande alls. Kortare avbrott gör inte att man börjar räkna om dagarna, så dina två dagar där räknas inte som ett avbrott. När man räknar dagarna räknar man även dina lediga dagar, så man räknar 180 kalenderdagar.

Så de första 180 dagarna du var sjukskriven tjänade du in semester ändå, på samma sätt som om du hade jobbat. Men resten av tiden du varit och är sjukskriven tjänar du inte in någon semester. Så, om det inte står något annat i kollektivavtalet som gäller för din arbetsgivare kan man förenklat säga att du ha rätt att ta ut halva semestern för 2014. Du måste dock tänka på att du inte tjänar in någon semester mer så länge du är sjukskriven. Skulle du börja jobba i juni 2015 t ex, så har du inte tjänat in någon semester för 2015 och har ingen sådan att ta ut.

Hoppas du snart blir frisk, och att du är nöjd med svaret. Är det något som var svårt att förstå så tveka inte att fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare