FrågaKÖPRÄTTÖvrigt22/04/2017

Är säljaren skyldig att åtgärda problemet eller kan jag häva köpet?

Hej,

Jag har köpt en vattenskoter nyligen på blocket. Säljaren sa att den funkar bra och att det inte var några problem med den, vi startade den där uppe och allt lät bra. När jag kom hem började den krångla nästan direkt samt att felkoder visades på displayen. Jag kollade över allt jag kunde tänka mig var fel, letade på internet men hittade inget. Tillslut lämnade jag in den till en firma och det visade sig att det var vatten i hela motorn. Han jag lämnade in skotern till hade två teorier om varför det ha kunnat bli vatten i motorn där båda teorierna faller på förra ägerna och inte mig.

Det jag undrar nu är om säljaren är skyldig att åtgärda problemet eller om jag kan häva köpet?

Tacksam för snabbt svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Beroende på om du har köpt vattenskotern av en privatperson eller ett företag så gäller lite olika regler.

Köp av privatperson

En vara du köper ska kunna användas till det den är avsedd för (17 § KöpL). Det är uppenbarligen inte fallet här. Därför är det ett fel i varan enligt lagen.

Det du ska göra är därför att meddela säljaren om felet så fort du kan. Väntar du för länge kan du förlora rätten att påpeka felet.

När du har meddelat säljaren och om säljaren kan åtgärda det utan alltför hög kostnad eller utan alltför mycket besvär så har du rätt att kräva att säljaren åtgärdar felet.

Om du vill häva så måste köpet vara betydande för dig och säljaren måste ha förstått detta. Du måste även meddela säljaren inom en snar tid att du häver köpet (39 § KöpL).

Därför rekommenderar jag att du börjar med att be säljaren åtgärda felet!

Köp av företag

En vara du köper av ett företag ska också kunna användas till det den är avsedd för. Det är inte fallet med vattenskotern, det är ett fel på varan (16 § KköpL). Har du köpt den av ett företag har du lite bättre skydd som konsument.

Precis som vid köp av privatperson ska du meddela säljaren om felet. I detta fallet har du dock längre tid på dig, det ska göras inom två månader efter att du märkte felet.

När du har meddelat säljaren och om säljaren kan åtgärda det utan alltför hög kostnad så har du rätt att kräva att säljaren åtgärdar felet.

Om du vill häva så är det lättare om du köpt av ett företag. Felet ska vara av väsentlig betydelse. Vilket det är enligt mig. (29 § KköpL).

Slutligen

Vill du ha mer hjälp kan jag rekommendera dig att kontakta Lawline igen!

Oskar ForsbergRådgivare