Är recept skyddade av upphovsrätt?

Hej, om jag som egenföretagare (näringsterapeut) vill dela ut recept till mina patienter, har jag då laglig rätt att plocka recept från nätet från tex kända receptbanker som Ica, Coop eller recept från privatpersoners bloggar? Eller är det upphovsrätt på dessa? Eller måste jag ange på de recept jag delar ut vem upphovsmannen är?

Tack!

Vänligen

Maria

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Upphovsrätt är något som uppstår i och med skapandet av verket, till skillnad från andra immaterialrätter som t ex patent, som man ansöker om och får beviljat. För att något ska bli skyddat av upphovsrätt krävs att det når upp till vad som kallas "verkshöjd". Med detta menar man att det har ett visst mått av originalitet och konstnärlighet. Man brukar även uttrycka det som att det som skyddas ska vara ett resultat av upphovsmannens egna, personliga skapande.

Även om det är teoretiskt möjligt att ett recept skulle vara så pass originellt och särpräglat att det skulle kunna nå upp till verkshöjden och bli upphovsrättsligt skyddat så är detta rätt osannolikt. I litteratur och rättspraxis anser man i allmänhet att matrecept inte är skyddade av upphovsrätt (se bland annat NJA 1946 s 371).

Det är alltså fritt fram att använda vilka recept du vill!

Elin BrännströmRådgivare