FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis11/02/2018

Är polis skyldig att ingripa vid brott?

Hej!

Har en enskild svensk polis möjlighet att inte ingripa vid misstanke om brott, dvs rätt att använda viss diskretion vid val av handling? Såsom jag läst mig till ges det enligt den norska polislagen (och dess förarbeten) möjlighet för polisen att använda "skjønn", diskretion. Polisen bör inte utan vidare ingripa vid varje straffbar handling enligt förarbete (Ot. Prp. Nr. 22,1994-1995). Kan det jämföras med den svenska polisens möjlighet till rapporteftergift?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Polis skulle kunna sägas ha en slags garantställning (någon som är skyldig att undsätta en nödställd person). Polisen som myndighet ansvarar för att förebygga brott och hindra störningar av allmän ordning och säkerhet och ska ingripa när störning därav sker. En polis är skyldig att trygga allmän ordning och säkerhet inom sitt distrikt även när denne är ledig (4 kap. 10 § polisförordningen). En polis får sålunda sägas ha en grundläggande skyldighet att ingripa vid brott. Vad som mer specifikt anges i polisens tjänsteföreskrifter känner jag inte till, men en polis är skyldig att ingripa vid brott. Denna skyldighet får anses följa av bestämmelserna i 2 och 8 §, polislagen och 2 kap. 16 § och 4 kap. 10 § polisförordningen. Se även JO:s uttalanden angående det så kallade "Gotlandsärendet" och "operation Räven" i JO 2008/09 s. 140 på sidan 145 under rubriken "Något om den rättsliga regleringen och vissa definitioner". Se även proposition 1983/84:111.

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare