FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott09/01/2018

Är ordningsboten jag fick för fortkörning korrekt?

Igår den 8/1-2018 så stoppades jag utav polisen därför att jag körde för fort men ända bara 56kmi timmen trots att det var en 50 skylt men jag brukar alltid köra rätt hastighet men undrar hur jag kunde få stå stort ordningsbot på 2000kr. Jag trodde hela tiden att jag skulle få en varning eller kanske bara 1 000kr i böter men så mycket som 2000kr tycker jag är alldeles för stort belopp?. Är ordningsboten korrekt????.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Fortkörning är ett brott mot trafikförordningen 3 kap. 17 §. Bryter man avsiktligen eller av oaktsamhet mot reglerna om hastighetsbegränsningar döms man till en penningbot (alltså ett belopp som ska betalas en gång) enligt samma förordning 14 kap. 3 §.

Vi har en ganska strikt praxis när det gäller att fastslå bötesbelopp och böter beräknas ofta enligt mallar som tas fram av Åklagarmyndigheten. Enligt de nuvarande riktlinjerna för böter vid fortkörning gäller att när man kör för fort på en 50-väg och överträder hastigheten med 1-10 km/tim, så ska man böta 2 000 kr. Eftersom du kört på en 50-väg och överskridit hastigheten med 6 km/tim följer din bot mallen som myndigheter tillämpar.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare