FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt23/05/2017

Är mobbning straffbart?

Hej,

Kan det vara åtalbart att skapa en sluten chattgrupp i syfte att organisera en samordnad kampanj mot en kollega (mobba) i syfte att utmanövrera och skapa förutsättningar att begå karaktärsmord på vederbörande. Gruppmedlemmar har dessutom uttryckt sig rasistiskt och nedvärderande om personen i fråga i detta forum.

Det enda försvar som gruppmedlemmarna haft hitintills med utskrifterna av chattmeddelandena är att de hävdar att hela konversationen är uppdiktad och påhittad och att någon sluten grupp ej funnits. De utskrifter som finns har någon klippt och klistrat ihop (ett gediget arbete då utksrifterna sträcker sig över många månader)

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att det är fråga om en sluten chattgrupp där de inblandade personerna har uttryckt sig illa om en person som inte är med i denna chatt. Visserligen är det fråga om ett otrevligt beteende, men i sig är det inte brottsligt att mobba eller tala illa om någon.

I vissa fall kan det möjligtvis bli aktuellt med straffansvar för brott som exempelvis förtal, förolämpning och ofredande. Förtal aktualiseras när någon har lämnat uppgift som är ägnad att utsätta någon för andras missaktning. Här är det fråga om uppgifter av allvarligare beskaffenhet, t ex att utpeka någon som brottslig. Förolämpning måste vara riktad direkt mot den person som förolämpningen gäller. Också brottet ofredande förutsätter att gärningen ska ha uppfattats av den utsatte vid samma tillfälle som gärningen företagits. Utan att ha kännedom om detaljer om den aktuella händelsen som har inträffat i ditt fall, så uppfattar jag det som att inget brott har begåtts.

Jag hoppas att detta svar var till hjälp och önskar dig lycka till!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare