Är min skuld kvar även om långivaren inte hört av sig på tre år?

Hejsan!

Jag undrar över en sak. Jag befann mig i en mycket svår ekonomisk situation 2013-15.

Under dessa år förföll ett antal lån. Det finns dock en risk att det kan finnas skulder som står som obetalda. Men grejen är att ingen har hört av sig senaste 3 åren. Behöver jag oroa mig?

Jag vet att det är skillnad på ett enkelt och löpande skuldebrev. Vilket det än gäller, behöver inte bolagen höra av sig under 1-10 år? Räntan blir ju otroligt hög under den är perioden och det är ju ingenting man accepterar hur lätt som helst om bolaget vägrat svara eller gått i konkurs under den här perioden.

/Sami

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du säger preskriberas en skuld efter tio år om borgenären (långivaren) varit passiv gentemot gäldenären (låntagaren) under hela perioden. Det innebär att om borgenären inte meddelar dig på något sätt och påminner om skulden, att denne går i konkurs eller att du inte delbetalar skulden, preskriberas skulden (se 2 § och 5 § preskriptionslagen). Ett bolag kan alltså höra av sig efter nio år med rätt att kräva att skulden ska betalas. Efter att tio år passerat från det att skulden uppstod är det dock för sent för bolaget.

Visserligen kan räntan bli mycket hög under den tiden, men så länge bolaget håller sig inom tioårsgränsen har det rätt att kräva dig på skulden och räntan. Långivaren är inte skyldig att svara sin låntagares meddelanden. Så om du vill bli av med dina skulder kan du antingen vänta ut i tio år men riskera hög räntekostnad, eller betala i sedvanlig ordning.

Som svar på din fråga behöver du alltså "oroa dig". Skulderna är kvar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jakob AxelssonRådgivare