Är min lägenhet samboegendom?

Jag köpte för några år sedan en bostadsrätt då jag blev antagen till universitetet och skulle flytta hemifrån, samtidigt var jag tillsammans med min pojkvän (han bodde hos sina föräldrar). Köpte lägenheten och innan inflyttningsdatum (3 mån senare) bestämde vi att han också skulle flytta med, så flyttade in tillsammans. Undrar då om sambolagen gäller och han har rätt till halva min lägenhet? Tänkte då jag inte köpte den för "gemensamt bruk" men det blev så, han visste ju självklart också om att jag köpte en lägenhet...

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Samboegendom och dess bodelning

I och med att du köpt lägenheten i syfte att kunna studera är den inte anskaffad för gemensamt bruk och är därför inte samboegendom (3 § Sambolagen). Däremot flyttade han in med dig samtidigt och ni som par är sambor enligt definitionen (1 § Sambolagen). Detta innebär att om ert förhållande upphör och dålig stämning uppkommer kan han hävda att den egentligen var anskaffad för gemensamt bruk och det blir en bevisfråga. Det är svårt för dig att bevisa att den var anskaffad för dig ensamt när han flyttade in samtidigt och om han dessutom folkbokförde sig där samtidigt talar det för att samboförhållande uppstod direkt med samband till lägenhetsköpet. Sammanfattningsvis är inte lägenheten en samboegendom i grunden, då den hade ett annat syfte, men det blir svårt att bevisa och en domstol kan landa i att den mer sannolikt är samboegendom.

Mitt råd till dig är att skriva Samboavtal

När ett samboförhållande upphör görs en bodelning och det är den du vill undvika. Om du inte vill att lägenheten ska kunna bodelas och att din pojkvän får ta del av ditt lägenhetsköp kan ni skriva ett samboavtal och avtala bort sambolagens bodelningsregler. Då skriver ni helt enkelt ett avtal er emellan att lägenheten inte ska vara med i en bodelning och den tillhör dig ensamt. (9 § Sambolagen)

Enda undantaget som din pojkvän kan ta över lägenheten vid ett uppbrott är om ni får barn, och allt talar för att han är i större behov av den, men det ska mycket till och sker väldigt sällan. Om ni inte har barn är möjligheten för det undantaget att verka ännu mindre. Det är en skyddsregel för att t.ex.. kvinnor som förr alltid var hemma med barnen och inte tjänade egna pengar inte skulle bli hemlösa när männen behöll bostaden vid uppbrott.(22 § Sambolagen)

Jag vill meddela att undantaget finns även om den sällan aktualiseras. Jag anser att du säkrar din lägenhet väldigt bra genom att skriva samboavtal!

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare